עשרת הדיברות לשימוש מוגן ברשת

22% מהציבור הישראלי (כ-2 מיליון אזרחים) חווה בעצמם או קרובים אליהם חוו פגיעת סייבר
28% מהנפגעים נפגעו מניסיון הונאה לגניבת פרטים פיננסיים
10% נפגעו מכופרה
38% נפגעו מפגיעת סייבר אחרת
47% ציינו שאין להם מספיק מידע בנושא פגיעות סייבר בשפה שמותאמת להם ושהיו רוצים לקבל יותר מידע כזה. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן!
(מתוך סקר שביצע איגוד האינטרנט הישראלי ביולי 2020 על כלל הציבור בישראל)
מהפניות המגיעות אלינו ניכרת החל מסוף 2020 עליה גדולה בהשתלטות על חשבונות ברשתות חברתיות (וואטסאפ/ פייסבוק/ אינסטגרם) ומניעת שימוש בהם. בממוצע, כ-64% מהפניות אלינו ב-2021 הן בנוגע להשתלטות על חשבונות שונים (לעומת 47% מהפניות אלינו בנושא זה ב-2020). אולם זאת לא תופעת הסייבר היחידה ממנה סובל הציבור, בין פגיעות סייבר הפופולריות ניתן למצוא גם פישינג (19% מהפניות אלינו), הונאות (9% מהפניות) ועוד.
ריכזנו כאן 10 כללים ששמירה עליהם תצמצם את הסיכוי להיפגע מפגיעת סייבר או לכל הפחות תקטין את הנזק שנגרם כתוצאה מהפגיעה:
  1. הגדירו אימות דו שלבי (2FA – 2 Factor Authentication) בכל יישום המאפשר זאת. למדו עוד איך לעשות זאת.
  2. הקפידו על עדכונים שוטפים של מערכות ההפעלה, התוכנות והאפליקציות במחשב ובסמאטפון שלכם. העדכונים נועדו לסגור פרצות וחורי אבטחה אותם מנצלים האקרים. להרחבה, קראו כאן.
  3. התקינו תוכנת הגנה איכותית ודאגו לעדכונה השוטף.
  4. הגדירו סיסמאות חזקות ושונות לכל יישום. סיסמא חזקה היא כזו המורכבת מאותיות גדולות, קטנות, מספרים וסימנים מיוחדים. אל תשתמשו כסיסמא במספר הטלפון או בתאריך הלידה שלכם או מידע אחר שקל לגלות עליכם. וכשאתם מחליפים סיסמא, אל תעברו לסיסמא "הבאה בתור" (למשל P@ssword1 ואז P@ssword2). ככל שהסיסמא תהיה יותר מורכבת, כך יהיה קשה יותר לנחש ולפרוץ אותה. רוצים לדעת עוד על סיסמאות ואיך לשמור עליהן? הכנסו למדריך שלנו בנושא סיסמאות.
  5. הסיסמאות והקודים שלך הם פרטיים ואין להעבירם. גם אם מישהו מוכר מבקש ממך את הסיסמא הפרטית שלך או קוד אימות שנשלח אליך, לעולם אין למסור אותם. בסבירות גבוהה מדובר בהונאה. ראו למשל שיטת פריצה פופולרית לוואטסאפ שגרמה כבר לחסימה של מאות חשבונות של משתמשים.
  6. דאגו לגיבוי – לא תמיד ניתן למנוע את הפריצה או הנזק. למניעת עוגמת נפש – דאגו לגבות באופן שוטף את כל הדברים החשובים שיש לכם על המחשב והסמארטפון. המלצתנו היא גיבוי בענן. מומלץ לקרוא את המדריך שלנו בנושא על מנת להימנע מאובדן מידע.
  7. אל תלחצו על קישורים חשודים. חישדו בכל קישור או קובץ שנשלחו אליכם, אפילו אם נשלח ממישהו שאתם מכירים. לפני שאתם נכנסים לקישור כלשהו, וודאו שכתובת ה-URL שמאחורי הקישור נראית הגיונית. האקרים ייצרו לרוב כתובת שתיראה כמעט דומה למקור. אם הקישור מופיע כקישור מקוצר, וודאו מה הקישור שאליו הוא מפנה באחד מהאתרים לבדיקת קישורים מקוצרים. פישינג היא תופעה מאוד פופולרית וכדאי לדעת מה צריך לעשות (ומה לא כדאי לעשות) כדי להימנע מליפול בפח.
  8. היזהרו ממתנות חינם או מבצעים מפתים. מה שנראה טוב מכדי להיות אמיתי, הוא כנראה הונאה. עוקץ מתנות מאוד פופולרי.
  9. קיבלת הודעה מהבנק או מחברה מוכרת עם התרעה או קישור לעדכון פרטים, העדיפו תמיד להיכנס לאתר עצמו ולא באמצעות הקישור שקיבלתם.
  10. רוצים לקנות ברשת? וודאו שאתם קונים באתר מוכר ומהימן. חפשו עליו ביקורות ברשת, וודאו שכתובת ה-URL של האתר נכונה. וודאו שהתקשורת מאובטחת ושרשת ה-wifi בה אתם עושים שימוש היא רשת פרטית שאתם יכולים לסמוך עליה, שהאתר מאובטח ב-https ושמנעול ירוק מופיע בשורת ה-URL לפני שאתם מכניסים מספר כרטיס אשראי. לפני שאתם יוצאים בפעם הבאה למסע קניות אינטרנט, מומלץ לעבור על הכללים שכאן.

0 תגובות

הצג:
הוסף תגובה
"> ">