דליפת מידע של משתמשים ב-Facebook
Facebook – אתר הרשת החברתית המקוונת הגדולה בעולם.
מה קרה?
ב-מרץ 18 הודיעה החברה כי מידע אישי של כ-50 מיליון משתמשים דלף. ב-4 לאפריל הודיעה החברה כי המספר המוערך עלה לכ-87 מיליון.
- קיימברידג' אנליטיקס (CA), חברת ייעוץ פוליטי מאנגליה, שהייתה מעורבת בקמפיין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעת התמודדותו ב-2016, הצליחה להניח את ידיה על המידע האישי של משתמשי פייסבוק.
- החשיפה הובילה להדי ביקורת רבים על שימוש אסור במידע המשתמשים בשביל להשפיע על תוצאות הבחירות בארצות הברית.
איך זה נגרם:
- ביוני 14 נחתם הסכם שיתוף מידע מסחרי בין SCL Elections (חברת האם של קיימברידג' אנליטיקס) לבין Global Science Research (ארגון בבעלות מרצה באוניברסיטת קיימברידג').
- המרצה לפסיכולוגיה יוצר אפליקציית חידון בשם "אלו החיים הדיגיטליים שלך", במסגרתו מחלצים מידע ממבחני אישיות של משתמשים ונמסר ל-CA.
- החברה מפרסמת את האפליקציה בשירות אמזון אינטרנטי ומשלמת למשתמשים עד 5 דולרים בשביל לעודד אותם להוריד אותה, כאשר השירות ניתן רק לאזרחי ארצות הברית בעלי חשבון פייסבוק.
- תשובות המשתמשים מוצלבים עם מידע מהפרופיל האישי שלהם כדי לבסס פרופיל אישיותי ופרופיל פוליטי לכל משתמש.
- תוך מספר חודשים, כ-320,000 משתמשי פייסבוק מורידים את האפליקציה ובכך חושפים את הפרופילים שלהם ושל חבריהם לרשת לאיסוף המידע – סך הכול כ-87 מיליון משתמשים.
- המשתמשים המדוברים מחוברים לרשומות בחירות שהושגו על ידי SCL (חברה פרטית שעסקה במחקר התנהגותי ובאסטרטגיה תקשורתית) והופכים למטרה לפרסומות פוליטיות מותאמות ששירתו את הלקוחות של CA.
מה היה הנזק?
- נפילת מניית פייסבוק בכ-60 מיליארד דולר (!) בעקבות חשיפת האירוע.
- מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, נדרש להעיד בשני שימועים של הקונגרס האמריקאי בעקבות התקרית.
- פתיחת חקירות כנגד פייסבוק במספר רב של מדינות – ביניהן בריטניה, אוסטרליה וארצות הברית.
- הרשות להגנת הפרטיות בישראל הודיעה על פתיחת חקירה מנהלית כנגד החברה.
אילו לקחים ניתן להפיק מהאירוע?
- אירועים של איבוד מידע או דליפתו עלולים לגבות מחיר יקר מאוד – כפי שהוכח בפרשת פייסבוק, אסונות דלף מידע עלולים לעלות לארגונים ולחברות מיליוני אם לא מיליארדי דולרים. בנוסף, הם עלולים להוביל להריסת התדמית ולהריסת המוניטין של הארגונים/החברות.
- בעלי מניות, צרכנים, לקוחות ומנויים מטילים את האחריות של איבוד המידע על בעל המאגר – על אף שקיימברידג' אנליטיקס הייתה האחראית לדלף, בעיני בעלי המניות ובעיני המשתמשים נפלה האחריות בסופו של דבר על פייסבוק.
- אפליקציות צד שלישי המשולבות עם אפליקציות מבוססות ענן יכולות להיות להוות סיכון ואף להיות מסוכנות – ארגונים חייבים לבחון מקרוב ולנתח אינטגרציות עם מידע בבעלות החברה, ועל ההשלכות שלהן על אבטחת המידע.
0 תגובות