איראן מאשימה את ישראל במתקפות סייבר חדשות

ראש ההגנה האזרחית של איראן, גולמרזה ג'לאלי, טען בתחילת החודש כי גרסה חדשה של וירוס סטאקסנט, אשר טהראן סבורה כי הוא פרי יצירתן של ארה"ב וישראל, נחשף על ידי השלטונות האיראנים. חמיד פתחי, מנכ"ל חברת התקשורת האיראנית, צייץ היום (שני) בטוויטר כי המדינה סיכלה גל של התקפות סייבר, שבוצעו לכאורה על ידי ישראל, תוך התמקדות בתשתית התקשורת של הרפובליקה האיסלאמית.

ג'לאלי אמר גם כי טהרן נטרלה לאחרונה גרסה חדשה של וירוס המחשב סטאקסנט, שהשמיד ב-2011 אלפי צנטריפוגות שהיו מעורבות בתוכנית הגרעין האיראנית. "לאחרונה גילינו דור חדש של סטאקסנט שהורכב ממספר חלקים ושניסה להיכנס למערכות שלנו", אמר ג'לאלי, שכאמור חשף היום את פשר אמירתו.

מה הוא וירוס Stuxnet?

סטאקסנט היא תולעת מחשב מתוחכמת מאוד אשר עושה שימוש במספר חולשות אפס ימים על מנת להדביק מחשבים ולהתפשט. מטרתה הייתה לא רק להדביק מחשבים אלא לגרום לנזק פיזי לצנטריפוגות אשר מעשירות אורניום לייצור נשק גרעיני.

עם זאת, סטאקסנט אינה פוגעת במחשבים שאינם מעורבים בהעשרת אורניום. כאשר היא מדביקה מחשב, התולעת בודקת אם המחשב מחובר לבקר לוגי מיתכנת (PLC-Programmable Logic Controller) אשר מיוצרים על ידי Siemens. PLC הוא הכלי באמצעותו מחשבים מתקשרים עם מכשירים תעשייתיים (כגון צנטריפוגות המעשירות אורניום) ושולטים עליהם. ברגע שהתולעת מזהה חיבור של PLC היא מבצעת שינוי בתכנות שלו וגורמת לצנטריפוגות להסתובב במהירות רבה ולמשך זמן רב מידי, ובכך פוגעת בהן ואף הורסת אותן. בשעה שזה קורה התולעת שולחת נתונים שקריים למחשב הבקרה והשליטה לפיהם הכול כשורה, ועל ידי כך מקשה על זיהוי או אבחון של התקלה לפני שנהיה מאוחר מידי.

למידע נוסף ראו מקורות:

איראן: "ישראל ביצעה מתקפת סייבר על תשתיות התקשורת שלנו"

מהו וירוס ה-Stuxnet

0 תגובות

הצג:
הוסף תגובה
"> ">