איגוד האינטרנט הישראלי מזהיר – חשש מהונאות למפרסמים באתר יד2

אנו מזהים עליה בכמות הפניות המגיעות ל-Block  מגולשים אשר נפלו קורבן להונאה לאחר שפרסמו מודעת מכירה באתר יד2 (yad2.co.il).

איך ההונאות באות לידי ביטוי

  • המוצר נמסר ללא תמורה – הונאה המאופיינת במוצרים גדולים ויקרים:
    "הרוכש" מציין כי הוא גר רחוק (אילת לדוגמה או אפילו חו"ל) ומציע לשלם עבור השילוח. לאחר ההסכמה על המחיר, שולח "הרוכש" צילום של העברה בנקאית מזויפת. המוכר חש שהעסקה כשרה ושולח את המוצר, או מוסר אותו לחברת שליחויות שנשלחה לאסוף אותו. הכסף לא עבר, והמוצר נעלם.
  • המוכר מתבקש לשלם עבור המשלוח תוך הבטחה שה"רוכש" יחזיר את העלויות בהתאם
     כעדות לכך, ה"רוכש" שולח מסמך מזויף המעיד, כביכול, על ביצוע העברה בנקאית בסכום המוצר הנמכר, בתוספת המשלוח. בשלב זה,
    ה"רוכש" מבקש מהמוכר לשלם ישירות לחברת השילוח (GLS, בד"כ) ושולח מייל הדורש תשלום עבורו. המייל מגיע, כביכול, מחברת השילוח, ובקשת התשלום היא, לרוב, באמצעות ביטקוין. מיותר לציין שהמייל, עם כל הפרטים המופיעים בו, מזויף. 
  • ה"רוכש" מציע למוכר להזדכות על המשלוח באמצעות לינק המתחזה לדואר ישראל
    הלינק משמש לצורך הכנסת פרטי כרטיס אשראי אליו יתקבל, לכאורה, הזיכוי. בפועל, עם הקלדתם, פרטי הכרטיס נגנבים לשימוש לרעה.

בכל המקרים הנפגעים מתארים כי לאחר פרסום המודעה פונים אליהם דרך וואטסאפ ומגלים עניין במוצר שפרסמו. 

בחלק מהמקרים הנוכלים מנסים להקנות אמינות בדרכים הבאות: מגדירים את חשבון הוואטסאפ כעסקי, מתכתבים בעברית (לעיתים עם שגיאות, אבל לא תמיד), ומסבירים שהסיבה לתשלום הגבוה על משלוח היא שהם גרים באילת/חו"ל.

הבסיס להונאה הוא מחד – רצונם של המפרסמים ביד2 למכור את המוצר, ומאידך – רצונם של הנוכלים לקבל כסף, פרטי אשראי או מוצר ללא תמורה. ורצונם של הנוכלים לקבללקבל מוצר כלשהו או כסף או פרטי כרטיס אשראי. כך, הנוכל משכנע את הקורבן להעביר לו כסף בדמות דמי משלוח, או לתת לו את פרטי כרטיס האשראי שלו.

גם ברחבי העולם הונאות משלוחים הן נפוצות, וניתן לראות שגם ה-Federal Communications Commission האמריקאי התייחס למספר הונאות נפוצות מסוג זה.

להלן מספר דוגמאות להונאות שהגיעו לידיעתנו ב-Block:

  • ניסיון לקבל כסף על דמי משלוח לאילת:
  • ניסיון לקבל כסף בביטקוין:

כיצד ניתן להיזהר?

  • לעולם אל תעבירו כסף מראש, כאשר אמורים לשלם לכם. זו אחת משיטות ההונאה הנפוצות ביותר, וניתן לקרוא עליה עוד כאן.
  • העדיפו שימוש באחת מאפליקציות העברת התשלומים המאפשרת חיווי מיידי על תשלום (כגון: bit/Paybox/Pay/Paypal). אם אתם בכל זאת מסכמים על העברה בנקאית, אל תשלחו את המוצר לפני שאתם רואים שהכסף אכן נכנס לחשבון הבנק (זה בדרך כלל לוקח כיומיים-שלושה).
  • אל תיכנסו ללינקים שמספק הקונה הפוטנציאלי. אם כבר נכנסתם, ודאו בשורת ה-URL שאתם אכן באתר הנכון. לדוגמא, האתר האמיתי של דואר ישראל הוא https://israelpost.co.il ולא אתר אחר. לעיתים ההבדלים עשויים להיות מינוריים ומבלבלים כמו סיכול אותיות, סיומת שונה או משהו אחר שמכוון כדי להטעות.
    מספר טיפים נוספים להימנע מהונאות מסוג זה, היא לשים לב לטקטיקות ושגיאות בסיסיות של הנוכלים:

    • הם צריכים את המוצר באופן דחוף ורוצים לסיים את תהליך "הרכישה" כמה שיותר מהר.
    • העברית קלוקלת ורצופת שגיאות כתיב.
    • תמונת ה"רוכש" בוואטסאפ אינה תואמת את צורת ההזדהות.
    • מדוע שמישהו מחו"ל (בד"כ ממדינות אפריקה) ירצה לקנות מאתר יד 2 בישראל?
    • בקשת תשלום מוזרה – למשל, תשלום בביטקוין לחברת שילוח מוכרת.

על מי לדווח אם ניסו לעקוץ אותי ביד2?

לרוב, העוקץ יגיע ממספרי וואטסאפ שמחזיקים בקידומת של ניגריה. לא מן הנמנע שמדובר בניסיון חדש לבצע עוקץ ישן. ממשלת ניגריה עושה כל שביכולתה כדי להילחם בתופעת ההונאות המקוונות המגיעות משטחה, והקימה לכך זרוע ממשלתית ייעודית – הוועדה לפשעים פיננסיים כלכליים. הארגון מציע להפנות אליו מקרי עוקץ המגיעים מהמדינה באחת מכתובות המייל הבאות: scam@efccnigeria.org, info@efccnigeria.org

כמו כן, מומלץ להגיש תלונה מקוונת באתר של משטרת ישראל. ככל שיותר אנשים ידווחו על העוקץ, הסיכוי שייעשה משהו כנגד התופעה יגדל.

מה לעשות אם נפלתי קורבן להונאה?

אנו ממליצים לפנות לעמוד העזרה הראשונה שלנו לפרטים רבים נוספים:

בהצלחה!

0 תגובות

הצג:
הוסף תגובה
"> ">