מדריך לצרכנות מקוונת חכמה: איך תזהו חנויות מזויפות ברשת?

נורות אזהרה וטיפים חשובים להתגוננות בפני הונאות רכישה באינטרנט

האינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד משגרת חיינו. אנחנו משתמשים בו לכל דבר – מקניות ברשת, שירות בנקאות ובריאות, חיפוש עבודה ואינטראקציות חברתיות. תלות זו הופכת אותנו גם למטרה עבור נוכלים וגנבים.

ניסיונות הונאה ברשת נמצאות בעלייה מתמדת ומסבים הפסדים הולכים וגדלים עבור הציבור הנופל קורבן להונאות מקוונות. רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב מדווחת על עלייה של עשרות אחוזים בהפסדים הכספיים של הציבור מהונאות ברשת בשנים האחרונות. הונאות ברשת הן שם כולל למגוון רחב של פגיעות ומעשי מרמה שנעשים באמצעות הרשת נגד אזרחים וצרכנים כגון פישינג, עוקץ רומנטי, הונאות ביטקוין, עוקץ המתנות, עוקץ ניגרי ועוד. רוב ההונאות המקוונות ברשת מתבצעות ע"י נוכלים בעלי ניסיון ומיומנות שמנצלים את האפשרויות שהרשת נותנת להם להתחזות או להציג מצג שווא שיגרום לקורבנות להעביר להם כספים במרמה.

במדריך הבא נתמקד בהונאות צרכניות המתבססות על חנויות מקוונות המציעות שירותים או מוצרים שונים כדי להפיל קורבנות בפח; לעתים החנויות מספקות מוצרים מזויפים, שגויים או נחותים – ולעתים הן גובות תשלום ולא נותנות תמורה בכלל. מרבית ההונאות ממוקדות בענפי צריכה פופולריים כמו אופנה, ספורט, מוצרי סלולר וחשמל, קוסמטיקה וטיפוח או תוספי מזון והרזייה. גם בהונאות אלו – ככל שהפופולריות של קניות בחנויות מקוונות ברשת ומסחר אלקטרוני נמצאים בעלייה – כך גדלים גם הסיכונים. עם זאת, יש מספר נורות אזהרה ובדיקות פשוטות שיסייעו לצרכני רשת עירניים להזהר ולזהות חנויות רשת שמשמשות כיסוי להונאה.

נורות אזהרה – איך נזהה אתרי קניות חשודים ברשת?

  1. מחירים לא מציאותיים – נתקלתם בפרסומת לאתר לא מוכר המציע מותגים ידועים במחירים נמוכים משמעותית ממחיר השוק בחנויות אחרות? ככל הנראה מדובר בהונאה. לדוגמא: דייסון ונינגה גריל בעשרה שקלים. 
  2. חפשו את האמא והאבא שמאחורי האתר – פרטי ההתקשרות של האתר לא ברורים או לא קיימים? האם יש מספר טלפון של שירות לקוחות? מיקום פיזי אמיתי לאיסוף עצמי? האם יהיה לכם לאן לפנות במידה ותרצו לשאול לגבי מוצר או לא תהיו מרוצים מהרכישה? חנות לגיטימית לא תתבייש לחשוף מי הבעלים שלה.
  3. האם העסק הזה פעיל גם ברשתות החברתיות? אתר וחנות רצינית ישווקו את עצמם גם ברשתות. היכנסו לעמוד החברה בפייסבוק או באינסטגרם – האם הפוסטים, העוקבים והמגיבים נראים לכם אותנטיים? האם הם מהתקופה האחרונה ומתאים לאתר העסק?
  4. האם הבאנרים, התגובות והמודעות באתר מפנות לתוכן רלוונטי או קיים? אתרי הונאה רבים מציגים באנרים מזויפים המפנים להמלצות או ביקורות חיוביות על מוצרי האתר אך למעשה לא פעילים. טקטיקה דומה היא הצגה של ביקורות פיקטיביות של צרכנים מרוצים בתחתית המוצרים, ללא תוכן ממשי.
  5. האם האתר מתחזה לאתר רשמי ובלעדי של מותג ידוע? הסתכלו בשורת הכתובות של הדפדפן על שם האתר – האם הוא מכיל את שם המותג עם תוספת או שיבוש? האם הוא מוכר רק מגוון מצומצם או יחיד של מוצר מהמותג הזה? האם בחיפוש בגוגל תמצאו אתר אחר עבור אותו מותג? האם קיים אתר רשמי מוכר ועדכני יותר?
  6. בדקו את רמת התוכן והעיצוב של האתר – האם תיאור המוצרים נראה חלקי או מתורגם עם גוגל טרנסלייט? האם התוכן בעמודים דל ושטחי? האם התמונות נראות כמו דימוי כללי או גנרי של מוצרים אחרים? הזהרו מאתרים שנראים חובבניים ומרושלים שמציעים מותגים גדולים או מוצרים יוקרתיים.
  7. חפשו ביקורות ותגובות צרכנים על העסק ברשת – האם יש ביקורות מקוונות על האתר בגוגל וברשתות החברתיות השונות. האם הביקורות החיוביות נראות אמינות? אם אין ביקורות או מידע חיצוני על החנות המקוונת, זהו תמרור אזהרה. צרכנים אמיתיים נוטים להביע את דעתם על השירות שקיבלו.
  8. האתר נראה לכם חשוד? בדקו את פרטי הרישום שלו (דומיין) בעמוד WHOIS של איגוד האינטרנט הישראלי או של גופים אחרים בעולם. האם האתר הוקם לאחרונה? האם זהות בעל האתר מוסתרת או חשודה? שילוב של השניים, בפרט אם דרכי התקשרות באתר עצמו אינם מפורסמים או אינם תקינים, מעלה את הסבירות שמדובר בהונאה. ניתן לבדוק את הדומיין גם בשירותים מתקדמים יותר כמו www.scamadviser.com

נתקלתם במודעה או באתר אינטרנט החשוד כהונאה צרכנית? לא בטוחים אם הוא אותנטי ובטוח? יש לכם שאלות או חששות נוספים בנוגע לשימוש בטוח ברשת ? פנו לקו הסיוע לאינטרנט בטוח www.safe.org.il

0 תגובות

הצג:
הוסף תגובה
"> ">